O GALEGO NO PRIMEIRO TERZO DO SÉCULO XX
Aínda que a política do
poder seguiu a ser completamente oposta á recuperación das linguas distintas ao
castelán, ausentes do ensino e de todo uso oficial, nesta época vanse producir
uns logros moi importantes na loita pola recuperación do galego e contra a
asimilación á que parecía condenado. No 1906 fundouse a Real Academia Galega,
aínda que este feito ficou desgraciadamente no plano simbólico. O seu labor
normativizador foi case nulo. Un dos logros desta etapa foi o grao de cultivo
da lingua tanto na literatura como no ensaio e na prensa, pero, sobre todo,
como lingua oral formal, en conferencias, actos públicos e reunións. No plano
literario, a lingua ampliou os seus ámbitos de uso: desenvolveuse principalmente
a prosa narrativa e a poesía, pero foron tamén importantes os ensaios
científicos e divulgativos, as traducións de textos estranxeiros (Revista Nós). As organizacións
políticas e culturais galegas que nacen nesta épocaforon as Irmandades da
fala, Partido Galeguista,Seminario de Estudos Galegos e a revista Nós que só usaban o galego. A
lingua é para os seus membros o principal signo de identidade. Foron estas
organizacións, declaradamente nacionalistas, as que iniciaron a loita pola
oficialidade do idioma galego e pola súa introdución nos ámbitos escolar,
administrativo e xudicial. No ano 1936, durante a República, conseguiu gañarse
o plebiscito para a aprobación do primeiro Estatuto de Autonomía de Galicia,
no que se recoñecía a cooficialidade de galego e castelán, pero non tivo
efecto, xa que a legalidade republicana foi abolida polos militares que gañaron
a Guerra Civil iniciada ese mesmo ano.
PRIMEIRO TERZO DO SÉCULO XX : A LÍRICA
A entrada do s. XX non
supuxo un cambio no panorama literario galego. Nos primeiros anos do novo sé-
culo continuaron as liñas que se iniciaran no Rexurdimento. Os primeiros sinais
de cambio danse con
Ramón Cabanillas.
RAMÓN CABANILLAS : sintetiza a tradición
decimonónica do Rexurdimento e as diferentes contribucións dos movementos
estéticos de finais do século XIX e comezos do XX. Por iso podemos consideralo
un poeta moderno e clásico á vez. As liñas poéticas de Cabanillas permítennos
distinguir catro vertentes : - poesía intimista : na
que trata temas referidos ao amor, á natureza e á recreación de vivencias do
seu pasado. A obra máis representativa desta tendencia é A rosa de cen
follas, que constitúe unha homenaxe a Rosalía.
- poesía cívica : na que recolle os
postulados agraristas e o ideario das Irmandades da Fala. Proclama a
hostilidade anticaciquil e antiseñorial e a exaltación da aldea e dos labregos (No desterro )
- poesía
costumista : na que fala de tipos e costumes rurais cunha
perspectiva crítica e humorística
- poesía narrativa : orientada cara á
creación de mitos para movilizar a conciencia colectiva. Recupera a Materia de
Bretaña situando a acción en Galicia (Na noite
estrelecida)
AS VANGARDAS : é un movemento de renovación estética que revolucionou
todos os aspectos da arte. As diferentes solución das vangardas reciben o
nome de ismos e teñen en común : - a reivindicación da materia artística como algo autónomo - O espírito
rebelde e provocador fronte á tradición estética e as normas - A defensa da
liberdade creadora e da orixinalidade.
Os principais
movementos vangardistas foron o Futurismo (Marinetti), o
Cubismo (Apollinaire),
o Dadaísmo (Tzara), o Surrealismo (Breton). En
Galicia as vangardas foron o
neotrobadorismo (cantigas medievais), o
hilozoísmo (poesía paisaxística), o surrealismo (consiste en afastar a razón dos textos para deixar paso aos
soños e ao subconsciente) e o creacionismo (consiste
en afastar a poesía da realidade).
MANUEL ANTONIO : Representa
o mellor autor vangardista en Galicia. É o autor do manifesto Máis Alá. A súa obra máis relevante é De catro a catro que son follas sen data dun diario de
abordo, 19 poemas estruturados como viaxe marítima (presenza do mar), case sempre de noite, simboliza
a súa concepción absolutamente pesimista da vida: monótona, repetitiva, en
completa soidade (como perdido no mar), e
contínua despedida. O tema central da obra é a soidade do suxeito, que adopta en moitos casos
un Nós, como expresión de universalidade. A súa escrita vangardista podemos dividila en tres
etapas: unha primeira de formación, unha de ruptura vangardista e unha final de
retroceso. Caracterízase pola ausencia de argumento, a presenza do mar, a
monotonía, soidade, simbolismo [O mar (símbolo da aven tura e a unión á natureza) e a terra (espazo onde a vida carece de sentido e con saudade do mar)]
1º TERZO DO SÉCULO XX : O TEATRO
A partir de 1916, gracias ao labor das Irmandades da Fala, o teatro
galego experimenta un salto cualitati
vo e cuantitativo importante, xa que para as Irmandades era considerado
como a arma de maior eficacia para a propaganda lingüística e para a
educación das masas. En 1919 fundan O Conservatorio Nacional de Arte
Dramática e en 1922 Leandro Carré Alvarellos crea a Escola Dramática
Galega que tivo unha intensa actividade. No teatro desta época
podemos sinalar dúas tendencias :
- unha actitude conservadora en termos estéticos, baseada no
costumismo humorístico.
- unha actitude renovadora, que intenta crear un teatro culto e
moderno, superador do costumismo e do ruralismo, na que destaca Ramón
Cabanillas, quen publicou A
man de Santiña (1921), que
foi a primeira obra posta en escena polo Conservatorio en 1919.
CASTELAO E OS VELLOS NON DEBEN DE NAMORARSE : as liñas basicas da súa concepción teatral son o gusto pola simetría na estrutura
das obras e pola expresión concentrada; expresionismo e simbolismo combinados
co humorismo e o folclore. Os vellos non deben de namorarse, concebida como un
espectáculo integral (texto, música, danza,
luminotecnia, decoración, todos os personaxes levan máscaras…), componse
de tres lances e un epílogo nos que presenta tres versións diferentes dunha
mesma historia : un vello paga coa morte o seu namoramento dunha rapariga nova.
Os tres vellos representan distintos sectores da sociedade da época: o burgués
das vilas (D.
Saturio, un vello boticario que tenta namorar a Lela), o fidalgo bebedor
(D. Ramón que seduce a Micaela) e o
labrego rico (Sr. Fuco que lle fai as beiras a Pim
pinela). As tres mozas pertencen a un estrato social inferior ao dos
vellos. Aparecen caracterizadas negativamente; é a súa deshonestidade e o seu
materialismo o que provoca a desgraza dos vellos que remata
coa morte do protagonista. No epílogo aparecen no cemiterio os protagonistas de
cada lance.
PRIMEIRO TERZO DO SÉCULO XX : A NARRATIVA
O GRUPO NÓS : a revista Nós
nace en ourense en 1920. Daralle nome a unha xeración da que fixeron parte
intelectuais como Vicente Risco, Pedrayo, Cuevillas, Castelao, quen se encargou da
dirrecion artistica desta publicación que tentou darlle proxección unviersal e
cultural. Nos 144 números publicados
ata a Guerra civil de 1936 fixose un esforzo por facer una lingua de cultura, capaz de levar a Galicia as novidades da cultura
europea (científica
e literaria). Recolle colaboracións estranxeiras a traduccións procedentes
das culturas célticas. Pintores e debuxantes galegos ilustraron as páxinas da
publicación. O Grupo Nós realizou un importante labor de difusión do libro
galego, ao crear o editor compostelán Ánxel Casal a editorial Nós.
VICENTE RISCO : escritor ourensán;
coñecedor dos movementos da vangarda europeos cun importante labor de modernización
da literatura galega. Pasou unha etapa inicial apartado da cultura galega que coin cidiu coa
dirección da revista La Centuria (1917). Despois
evolucionou cara ao descubrimento do galeguismo tras integrarse nas Irmandades da Fala. Os valores da obra
de Risco :
- Invidualismo:xorde como reacción do
individuo cara aos movementos políticos de masas do seu tempo
- Crítica da ciencia : fronte a opinión da
sociedade do momento que loaba a técnica, valora a historia e a tradición
popular por medio dun culturalismo relacionado co seu interese pola etnografía
e os mitos.
- Relixiosidade e misticismo : a identificación do
catolicismo como unha das bases da identidade galega é un dos seus principios.
- Ambiguedade respecto as vangardas : axudou a difundir
entre escritores novos como Manoel Antonio, as novas correntes estéticas.
OBRA DE VICENTE RISCO :
- novelas curtas : tratan temas da
literatura popular (O lobo da xente, A trabe de ouro e A trabe de alquitrán).
- novelas longas : O porco de pé, novela que satiriza
un comerciante enriquecido usando unha linguaxe e unha estética vangardista.
- ensaio : temas etnográficos,
políticos (Teoría
do nacionalismo galego), viaxes e experiencia vital (Mittleuropa)
- teatro : O bufón d-el Rei, nunha corte
medieval o bufón descobre o adulterio cometido pola raíña.
O GALEGO NAS DÉCADAS DA DITADURA
Despois do triunfo das
tropas franquistas na Guerra Civil
(1936-39), a ditadura militar instaurada
polo Xeneral Francisco Franco duraría ata 1975 e a lingua galega perde toda posibilidade de
acceder ás instancias oficiais e ao uso público debido a unha política dura e
recesiva. A cultura galega só sobrevive no exilio americano. A capital cultural
galega nos anos 40 e 50 é Bos Aires onde chegou Castelao en 1940. Desenvolveu unha actividade tendente a manter
vivos os dereitos de Galicia, deste xeito fundouse o Consello de Galicia. Arxentina,
México, Venezuela e Estados Unidos acollen aos nosos exiliados que van facer un
intenso labor, editando revistas e libros, facendo radio, montando obras de
teatro, creando agrupación políticas e culturais e mantendo viva a nosa cultura
literaria. A produción cultural no exilo ten dinstintas vertentes :
- Edicións de obras que a censura non permitía publicar : sempre en Galiza (de Castelao),
A Esmorga (de Blanco Amor)
- Publicación de revistas vinculadas a sociedades de emigrantes : Galicia, Galicia Emigrante, Eufonía
- Creación de grupos de teatro afeccionado que estrean moitas obras : Os vellos non deben de namorarse (de Castelao), A xustiza dun muiñeiro (de Varela Buxán)
A partir de 1950
iníciase unha recuperación da literatura galega da man da Editorial
Galaxia e da revista Grial.
AS LINGUAS NA PENÍNSULA IBÉRICA
LINGUAS OFICIAIS
Galego : lingua románica e é cooficial do castelán, fálase en Galicia, zonas estremeiras de Asturias e de León e Zamora e no val de Xálima en Cáceres (nas que non ten protección oficial).
Galego : lingua románica e é cooficial do castelán, fálase en Galicia, zonas estremeiras de Asturias e de León e Zamora e no val de Xálima en Cáceres (nas que non ten protección oficial).
Catalán : lingua románica, fálase en Cataluña, Baleares, en Alguer, franxa de Aragón, Andorra, Valencia e na Cataluñya Nord (Francia). O catalán é lingua cooficial co
castelán en Cataluña, Baleares e Valencia (valenciano).
Eúscaro : lingua preindoeuropea, é a lingua máis vella de Europa e é cooficial co castelán, falase no País Vasco, Navarra e suroeste de Francia (onde non ten recoñecemento oficial)
Mirandés (Portugal) : lingua románica e é cooficial co portugués, fálase no concello de Miranda do Douro e non chega aos 5000 falantes.
Eúscaro : lingua preindoeuropea, é a lingua máis vella de Europa e é cooficial co castelán, falase no País Vasco, Navarra e suroeste de Francia (onde non ten recoñecemento oficial)
Mirandés (Portugal) : lingua románica e é cooficial co portugués, fálase no concello de Miranda do Douro e non chega aos 5000 falantes.
NON OFICIAIS
Asturiano : lingua románica sen oficialidade, fálase en Asturias, viuse reducida polo castelán.
Asturiano : lingua románica sen oficialidade, fálase en Asturias, viuse reducida polo castelán.
Aragonés : fálase nalgunhas zonas de Huesca,
actualmente sufriu un proceso de abandono.
Aranés: fálase no Val d'Arán (Lleida) e non chega aos 5000 falantes
Aranés: fálase no Val d'Arán (Lleida) e non chega aos 5000 falantes
No hay comentarios:
Publicar un comentario