sábado, 19 de enero de 2013

resume de lingua e literatuta galega 4º eso 1ª avaliación : O GALEGO NO PRIMEIRO TERZO DO SÉCULO XX, PRIMEIRO TERZO DO SÉCULO XX : A LÍRICA, 1º TERZO DO SÉCULO XX : O TEATRO, PRIMEIRO TERZO DO SÉCULO XX : A NARRATIVA, O GALEGO NAS DÉCADAS DA DITADURA, AS LINGUAS NA PENÍNSULA IBÉRICA, ELEMENTOS DA COMUNICACIÓN, PROPIEDADES TEXTUAIS, O TEXTO ARGUMENTATIVO, SEMÁNTICA : CONTEXTO E SITUACIÓN, A ADECUACIÓN : A INTENCIÓN, ESCRÍBENSE CON B, ESCRÍBENSE CON V, USO DO N E DO Ñ, USO DO L E DO LL, A PALABRA,


O GALEGO  NO PRIMEIRO TERZO DO SÉCULO XX
Nesta época vanse producir uns logros moi importantes na loita pola recuperación do galego. No 1906 fun douse a Real Academia Galega. Un dos logros desta etapa foi o grao de cultivo da lingua tanto na litera-
tura como no ensaio e na prensa, pero, sobre todo, como lingua oral formal, en conferencias, actos públicos e reunións. No plano literario, a lingua ampliou os seus ámbitos de uso: desenvolveuse principalmente a prosa narrativa e a poesía, pero foron tamén importantes os ensaios científicos e divulgativos e as tra ducións de textos estranxeiros (Revista Nós). As organizacións políticas e culturais galegas que nacen
nesta época foron as Irmandades da fala, Partido Galeguista, Seminario de Estudos Galegos e a revista Nós que só usaban o galego. A lingua é para os seus membros o principal signo de identidade. Foron estas organización as que iniciaron a loita pola oficialidade do idioma galego e pola súa introdución nos ámbitos escolar, administrativo e xudicial. No ano 1936, durante a República aprobouse o primeiro Es tatuto de Autonomía de Galicia, no que se recoñecía a cooficialidade de galego e castelán, pero non tivo efecto.

PRIMEIRO TERZO DO SÉCULO XX : A LÍRICA
Nos primeiros anos do S. XX  continuaron as liñas que se iniciaran no Rexurdimento. Os primeiros sinais de cambio danse con Ramón Cabanillas.
RAMÓN CABANILLAS : podemos consideralo un poeta moderno e clásico á vez. As liñas poéticas de Ca banillas permítennos distinguir catro vertentes :  
- poesía intimista : trata temas referidos ao amor, á natureza e á recreación de vivencias do seu pasado.   (A rosa de cen follas, que constitúe unha homenaxe a Rosalía).  
- poesía cívica : recolle os postulados agraristas e o ideario das Irmandades da Fala. Proclama a hostilidade anticaciquil e antiseñorial e a exaltación da aldea e dos labregos (No desterro )
- poesía costumista : na que fala de tipos e costumes rurais cunha perspectiva crítica e humorística
- poesía narrativa : orientada cara á creación de mitos para movilizar a conciencia colectiva. Recupera a Materia de Bretaña situando a acción en Galicia (Na noite estrelecida)
AS VANGARDAS : é un movemento de renovación estética que revolucionou todos os aspectos da arte.   As diferentes solución das vangardas reciben o nome de ismos e teñen en común : - a reivindicación da materia artística como algo autónomo - O espírito rebelde e provocador fronte á tradición estética e as normas - A defensa da liberdade creadora e da orixinalidade.
Os principais movementos vangardistas foron o Futurismo (Marinetti)o Cubismo(Apollinaire)o Dadaísmo (Tzara)o Surrealismo (Breton). En Galicia as vangardas foron o neotrobadorismo (cantigas medievais), o hilozoísmo (poesía paisaxística), o surrealismo(consiste en afastar a razón dos textos para deixar paso aos soños e ao subconsciente) e o creacionismo (consiste en afastar a poesía da realidade).
MANUEL ANTONIO : Representa o mellor autor vangardista en Galicia. É o autor do manifesto Máis Alá. A súa obra máis relevante é De catro a catro que son follas sen data dun diario de abordo, 19 poemas  estruturados como viaxe marítima (presenza do mar), case sempre de noite, simboliza a súa concepción absolutamente pesimista da vida: monótona, repetitiva, en completa soidade (como perdido no mar), e contínua despedida. O tema central da obra é a soidade do suxeito, que adopta en moitos casos un Nós, como expresión de universalidade. A súa escrita vangardista podemos dividila en tres etapas: unha primei ra de formación, unha de ruptura vangardista e unha final de retroceso. Caracterízase pola ausencia de ar gumento, a presenza do mar, a monotonía, soidade, simbolismo [O mar (símbolo da aventura e a unión  á natureza) e a terra (espazo onde a vida carece de sentido e con saudade do mar)  

1º TERZO DO SÉCULO XX : O TEATRO
A partir de 1916, gracias ao labor das Irmandades da Fala, o teatro galego experimenta un salto importante, xa que para as Irmandades era considerado como a arma de maior eficacia para a propaganda lingüística e para a educación das masas. En 1919 fundan O Conservatorio Nacional de Arte Dramática e en 1922 Leandro Carré Alvarellos crea a Escola Dramática Galega que tivo unha intensa actividade. No te-
atro desta época podemos sinalar dúas tendencias :
- unha actitude conservadora en termos estéticos, baseada no costumismo humorístico.
unha actitude renovadora, que intenta crear un teatro culto e moderno, superador do costumismo e do ruralismo, na que destaca Ramón Cabanillas, quen publicou A man de Santiña (1921), que foi a primeira obra posta en escena polo Conservatorio en 1919.
CASTELAO E “OS VELLOS NON DEBEN DE NAMORARSE” : as liñas basicas da súa concepción teatral son o gusto pola simetría na estrutura das obras e pola expresión concentrada; expresionismo e simbolismo combinados co humorismo e o folclore. Os vellos non deben de namorarse, concebida como un espectáculo integral (texto, música, danza, luminotecnia, decoración, todos os personaxes levan máscaras…), componse de tres lances e un epílogo nos que presenta tres versións diferentes dunha mesma historia : un vello paga coa morte o seu namoramento dunha rapariga nova. Os tres vellos representan distintos sectores da sociedade da época: o burgués das vilas  (D. Saturio, un vello boticario que tenta namorar a Lela), o fidalgo bebedor (D. Ramón que seduce a Micaela) e o labrego rico (Sr. Fuco que lle fai as beiras a Pimpinela). As tres mozas pertencen a un estrato social inferior ao dos vellos. Aparecen caracterizadas negativamente; é a súa deshonestidade e o seu materialismo o que provoca a desgraza dos vellos que remata coa morte do protagonista. No epílogo aparecen no cemiterio os protagonistas de cada lance.  

PRIMEIRO TERZO DO SÉCULO XX : A NARRATIVA
O GRUPO NÓS : a revista Nós nace en ourense en 1920. Daralle nome a unha xeración da que fixeron parte intelectuais como Vicente Risco, Pedrayo, Cuevillas e Castelao (quen se encargou da dirección ar tistica desta publicación que tentou darlle proxección unviersal e cultural). Nos 144 números publicados ata a Guerra civil de 1936 fíxose un esforzo por facer unha lingua de cultura, capaz de levar a Galicia as novidades da cultura europea (científica e literaria). Recolle colaboracións estranxeiras a traduccións procedentes das culturas célticas. Pintores e debuxantes galegos ilustraron as páxinas da publicación. O Grupo Nós realizou un importante labor de difusión do libro galego, ao crear o editor compostelán, Ánxel Casal,  a editorial Nós.
VICENTE RISCO : escritor ourensán; coñecedor dos movementos da vangarda europea cun importante labor de modernización da literatura galega. Pasou unha etapa inicial apartado da cultura galega que coin cidiu coa dirección da revista La Centuria (1917). Despois evolucionou cara ao descubrimento do galeguismo tras integrarse nas Irmandades da Fala. Os valores da obra de Risco :
- Invidualismo:xorde como reacción do individuo cara aos movementos políticos de masas do seu tempo
- Crítica da ciencia : fronte a opinión da sociedade do momento que loaba a técnica, valora a historia e a tradición popular por medio dun culturalismo relacionado co seu interese pola etnografía e os mitos.
- Relixiosidade e misticismo : a identificación do catolicismo como unha das bases da identidade galega é un dos seus principios.
- Ambiguedade respecto as vangardas : axudou a difundir entre escritores novos como Manoel Antonio, as novas correntes estéticas.
OBRA DE VICENTE RISCO :  
- novelas curtas : tratan temas da literatura popular (O lobo da xente, A trabe de ouro e A trabe de alquitrán).
- novelas longas : O porco de pé, novela que satiriza un comerciante enriquecido usando unha linguaxe e unha estética vangardista.
- ensaio : temas etnográficos, políticos (Teoría do nacionalismo galego), viaxes e experiencia vital (Mittleuropa)
- teatro : O bufón d-el Rei, nunha corte medieval o bufón descobre o adulterio cometido pola raíña.
O GALEGO NAS DÉCADAS DA DITADURA
Despois do triunfo das tropas franquistas na Guerra Civil (1936-39), a ditadura militar instaurada polo Xeneral Francisco Franco duraría ata 1975  e a lingua galega perde toda posibilidade de acceder ás instancias oficiais e ao uso público debido a unha política dura e recesiva. A cultura galega só sobrevive no exilio americano. A capital cultural galega nos anos 40 e 50 é Bos Aires onde chegou Castelao en 1940. Desenvolveu unha actividade tendente a manter vivos os dereitos de Galicia, deste xeito fundouse o Consello de Galicia. Arxentina, México, Venezuela e Estados Unidos acollen aos nosos exiliados que van facer un intenso labor, editando revistas e libros, facendo radio, montando obras de teatro, creando agrupación políticas e culturais e mantendo viva a nosa cultura literaria. A produción cultural no exilo ten distintas vertentes :
- Edicións de obras que a censura non permitía publicar : sempre en Galiza (de Castelao)A Esmorga (de Blanco Amor)
- Publicación de revistas vinculadas a sociedades de emigrantes : GaliciaGalicia EmigranteEu- fonía
- Creación de grupos de teatro afeccionado que estrean moitas obras : Os vellos non deben de na- morarse (de Castelao)A xustiza dun muiñeiro (de Varela Buxán)
A partir de 1950 iníciase unha recuperación da literatura galega da man da Editorial Galaxia e da revista Grial.   
AS LINGUAS NA PENÍNSULA IBÉRICA
LINGUAS OFICIAIS
Galego : 
lingua románica e é cooficial do castelán, fálase en Galicia, zonas estremeiras de Asturias e de  León e Zamora e no val de Xálima en Cáceres (nas que non ten protección oficial).  
Catalán : lingua románica, fálase en Cataluña, Baleares, en Alguer, franxa de Aragón, Andorra, Valencia  e na Cataluñya Nord (Francia). O catalán é lingua cooficial co castelán en Cataluña, Baleares e Valencia (valenciano).
Eúscaro : lingua preindoeuropea, é a lingua máis vella de Europa e é cooficial co castelán, falase no País Vasco, Navarra e suroeste de Francia (onde non ten recoñecemento oficial)
Mirandés (Portugal) : lingua románica e é cooficial co portugués, fálase no concello de Miranda do Douro e non chega aos 5000 falantes.
NON OFICIAIS
Asturiano : lingua románica sen oficialidadefálase en Asturias, viuse reducida polo castelán.  
Aragonés : fálase nalgunhas zonas de Huesca, actualmente sufriu un proceso de abandono.
Aranés: fálase no Val d'Arán 
(Lleida) e non chega aos 5000 falantes  

ELEMENTOS DA COMUNICACIÓN
A comunicación é un proceso complexo no que interveñen diferentes elementos : - Emisor (persoa que transmite) - Receptor (persoa á que vai dirixida a mensaxe) - Mensaxe (contido) - Código (sistema de signos) - Canle (vía ou conduto) - Contexto (situación)
A comunicación verbal pode ser oral ou escrita. A linguaxe pode desempeñar varias funcións : - Expresiva (manifesta actitudes e sentimentos do emisor) - Apelativa (chamar a atención ao oínte cun fin determinado) - Referencial (informa sobre algo que descoñece o receptor) - Fática (verificar que a canle entre emisor e receptor segue aberta) - Metalingüísitica (utiliza a linguaxe para explicar ou analizar o propio código da lingua) - Poética (centra a atención sobre a forma da mensaxe)

PROPIEDADES TEXTUAIS
O texto é unha unidade lingüística con sentido completo que cumpre unha función comunicativa determinada (informar, persuadir…). As súas propiedades son a adecuación, a coherencia e a cohesión. A información que queiramos transmitir ten que cumprir, polo tanto, unha serie de requisitos : - estar relacionada (que trate do mesmo tema) – ser completa e suficiente – non ser redundante – non pode ser contradictoria – debe estar organizada de xeito lóxico – debe ser clara e comprensible.

O TEXTO ARGUMENTATIVO
O texto argumentativo é aquel no que se exponen unas ideas determinadas para convencer o receptor
da súa validez. As partes da súa estrutura son : - tese (é a idea que se quere defender) - argumentos (son os razoamentos que apoian a tese) - conclusión (sintetízanse os argumentos expostos para reafirmar a idea principal)
TIPOS DE ARGUMENTOS
- De coñecemento xeral : son as ideas aceptadas pola maioría da xente (Evitar os accidentes de tráfico benefícianos a todas as persoas.)
- De autoridade : empregan o testemuño de persoas consideradas coñecedoras do tema  (Unha importante porcentaxe das vítimas que sobreviviron a graves accidentes coincide ao sinalar a posibilidade de evitalos se se circulase a menor velocidade.)
- De datos : ofrecen datos que corroboran os feitos (Segundo un estudo realizado recentemente, pro- dúcese un 70% máis de accidentes cando as condicións climáticas son desfavorables)   
- De exemplo : un caso concreto serve como exemplo das ideas que se queren defender (Un claro exem
plo constitúeo o accidente acontecido en Vila de Cruces o mes pasado. Se a estrada non estivese
mollada e se se mantivese a distancia de seguridade, podería evitarse o impacto.)
- De experiencia persoal : empregan as propias vivencias ou experiencias para apoiar unha idea (Eu mes ma me teño visto envolta en máis dunha ocasión en accidentes deste tipo.)
- De analoxía : compáranse dúas situacións semellantes (No mes de agosto deste ano producíronse
67 accidentes menos que o ano pasado.)
- Legais : refírense ao establecido na lexislación (Segundo as leis vixentes é obrigatorio o uso do cinto  de seguridade nos asentos traseiros.)
CARACTERÍSTICAS LINGÜÍSTICAS :  - abundancia de substantivos abstractos e tecnicismos - predominio do presente de indicativo e de construcións impersoais ou de pasiva reflexa - períodos sin tácticos longos - emprego de conectores - enumeracións  - definicións, citas e exemplos que apoien os argumentos.

SEMÁNTICA : CONTEXTO E SITUACIÓN
DENOTACIÓN : significado obxectivo, basico das palabras. 
CONNOTACIÓN : significado adicional, subxectivo, que pode adquirir unha palabra nun contexto.

A ADECUACIÓN : A INTENCIÓN
 REXISTRO FORMAL : é o empregado, por exemplo, nas conferencias, nos telexornais, na maior parte da  literatura, nos traballos da clase…Características : - Información ben seleccionada e organizada  - Corrección morfosintáctica - tecido  sintáctico ben construído con emprego de oracións compostas - Riqueza léxica con uso de si- nónimos, antónimos e hiperónimos - Léxico preciso, mesmo con emprego de vocabulario especializado - Ton impersoal e máis distante; tratamento de vostede 
 REXISTRO INFORMAL OU COLOQUIAL : é o que utilizamos a maior parte do tempo na nosa vida cotiá coas  amizades e con persoas de confianza. Características : - Adoita repetirse a información - Proble- mas de concordancias e oracións sen rematar - Tendencia a usar oracións simples ou abuso das coordinadas con e - Léxico repetitivo - uso  de palabras comodín, frases feitas, expresións de apo- io e xergas - Ton próximo aos interlocutores (tratamento de ti, vocativos, pronomes de solidariedade, diminutivos e abundantes interrogacións e exclamacións).

ESCRÍBENSE CON  B
a) os verbos rematados en -bir e as formas que deles se derivan [excepcións : vivir e servir]
b) todos os verbos rematados en -buír e as formas que deles se derivan 
c) os verbos beber, caber, deber,haber, saber, sorber, e todas as formas que deles se derivan.
d) as terminacións do copretérito da primeira conxugación: -ba, -bas, -ba, -bamos, -bades, -ban  
e) as palabras que comezan con prefixos bi- e –bis 
f) as palabras rematadas en -bundo, -bunda e -bilidade 
g) as palabras comezadas por bu-, bur- e bus- 
h) cando este son vai seguido de calquera outra consoante (abstracto, blasfemia, bloque, blusa, branco, breve, brisa, cable, moble, obstáculo, obstruír, obxecto, público...)
i) moitas palabras por fidelidade etimolóxica, isto é, porque así se escribían en latín ou na lingua a través da que entraron no galego (abelá, automóbil, baldeiro, bolboreta, inmóbil, marabilla, móbil, rebentar, trobador...)

 ESCRÍBENSE CON V
a) os verbos rematados en -ver e os seus derivados [ excepcións : beber, caber, deber, haber, saber, sorber e lamber.]
b) os verbos rematados en -servar e -versar 
c) as formas dos verbos ter e estar que levan este son [excepción : lembra que o copretérito do verbo estar, como todos os da primeira conxugación, se escribe con “b”.]
d) as palabras rematadas en -ava, -avo, -eve, -evo, -eva, -ivo e -iva  [excepcións : árabe e sílaba.]
e) as palabras rematadas en -ívoro e –ívora [excepción : víbora.]
f) moitas palabras por fidelidade etimolóxica, isto é, porque así se escribían en latín ou na lingua a través da que entraron no galego (avó, avogado, chuvasco, covarde, esvarar, esvelto, garavanzo, gravar, pavillón, varrer, vasoira, vasureiro, verniz, voda, vulto...)

USO DO N E DO Ñ
PALABRAS QUE LEVAN N : albanel, cabana, cana, canón, dano, dona, donar, enganar, ensinar, escena, escano, gana, pano, pestana, sinal, xardineiro, abandonar, apaixonar, condenar, consonancia, lunar...
PALABRAS QUE NON LEVAN N INTERVOCÁLICO : abotoar, ameaza, amoestar, amontoar, apisoar, area, cadea, campá, comadroa, conter, contido, coroa, doar, doazón, empadroar, estrea…
PALABRAS QUE NON LEVAN N : abdome, albará, campá, certame, réxime…
 REMATAN EN -IÑO, -IÑA : golfiño, mariño, mesquiño, niño, padrino, pergamino, sobriño, touciño, madriña, mañanciña, panxoliña, piña, tardiña, viña, xoaniña, zamburiña…
REMATAN EN –INO, -INA : albino, asasino, bovino, capuchino, casino, clandestino, cristalino, dou
trina, esquina, gabardina, gasolina, guillotina, heroína…

USO DO L E DO LL
DESAPARECE O –L INTERVOCÁLICO EN : amea, caveira, doce, moa, natureza, pa, perigo, pobo, saír, saúde, só, tea, veo, voar…
PALABRAS QUE LEVAN R EN VEZ DE L : afrixir, árbore, branco, cárcere, cravar, cumprir, empregar, frouxo, igrexa, nobre, obrigar, pracer, praia, prata, prato…
PALABRAS QUE LEVAN L : argola, chanceler, crioulo, engolir, estaleiro, apelido, atropelar, camelo, capela, castelo, degolar, ebulición, estalar, estrela, meixela, pesadelo, querela, laranxa, leste, lintel, xulgar, rolda, pálpebra, rampla……
PALABRAS QUE LEVAN LL : allo, llelo, espello, tella, xeonllo, rock and roll, Sabadell, brillo, bacallau, mexillón, antollo, baralla, coello, callar, atallo, cella, lentella, parella…

A PALABRA
MORFEMAS FLEXIVOS :  - de xenero (MFX) nen-o /nen-a - de número (MFN) canción-s /flore-s - vogal temática (VT) cant-a-mos /beb-e-mos /durm-i-mos - modo-temporal (MMT) cant-a-ba - número persoal
(MNP) cant-a-mos
MORFEMAS DERIVATIVOS : prefixos (des-orde) - sufixos (zapat-eiro) - interfixos (te-t-eira/en-s-anch- char)
PROCEDEMENTOS DE CREACIÓN DE PALABRAS : - palabras simples (só teñen un lexema e poden levar sufixos flexivosnen-o/nen-os) – palabras derivadas (teñen un lexema ao que lle engadimos prefixos e sufixos derivativos→des-honra/social-mente) – palabras compostas (proceden da unión de dous ou máis lexemas→agri+doce=agridoce) – palabras parasintéticas (fórmanse coa unión simul- tánea dun prefixo e dun sufixo, sen que se poida formar unha palabra intermedia embarcación non existe em, nin ción. Tamén se poden formar combinando dous lexemas e un sufixo→ sete-mes-iño)
CAMPOS SEMÁNTICOS : Conxunto de palabras que comparten un contido común : pai, nai, avoa (semas) familia. Un campo semántico é un conxunto de palabras da mesma categoría que posúen un núcleo de significación común (sema compartido) e diferéncianse por unha serie de rasgos ou semas  distintivos. Un exemplo de campo semántico sería o de parede : 
     palabra                                   sema compartido                              semas distintivos
      parede                                obstáculo + vertical                                   alto
       muro                                  obstáculo + vertical                        alto + pedra + groso
       valo                                    obstáculo + vertical                              alto + rústico
      muralla                                obstáculo + vertical                               defensivo






No hay comentarios:

Publicar un comentario