PALABRAS
PATRIMONAIS E CULTISMOS
PALABRAS
PATRIMONIAIS : son
palabras procedentes do latín que evolucionaron totalmente ata chegar ao galego
(gallina = galiña)
CULTISMOS:son
palabras procedentes do latín e do grego que entraron tarde no galego (olfactu=olfacto)
SEMICULTISMOS : palabras
procedentes do latín que esperimentaron pequenos cambios (clavicula = clavícula)
FAMILIAS
LÉXICAS
A
familia léxica é o conxunto de palabras que presentan un mesmo lexema. Pode
haber :
- FAMILIAS LÉXICAS REGULARES
: o seu lexema é invariable (xusto→xustiza, xusticeiro, inxusto).
- FAMILIAS LÉXICAS
IRREGULARES : o seu lexema presenta algún tipo de
variación (paixón→ apaixonar, apaixoante, pasional)
PRÉSTAMOS LINGÜÍSTICOS
PRÉSTAMOS :
son palabras e expresións procedentes doutros idiomas. As linguas de orixe dos
préstamos son moi diversas : - linguas amerindias (cacao, cacique, tomate – inglés (bar, cheque, club) - castelán (caudillo,
guerrilleiro, tortilla) – catalán (bou, cantimplora, esquirol) –
italiano (batuta, casino, pallaso) – éuscaro (chabola, esquerda,
zamarra) – alemán (búnker, cuarzo, níquel)
ESTRANXEIRISMOS
: Son palabras procedentes
doutros idiomas, xeralmente de recente entrada, e que deben ser evitados pois
xa existe no galego un termo axeitado para denominar a realidade á que se
refiren (para silla temos cadeira – para amateur temos afeccionado
– para parking temos aparcadoiro)
CALCOS
:son expresións doutras linguas
que o galego transformou e adaptou
(basketball =
baloncesto – themepark = parque
temático)
A GRAMÁTICA TEXTUAL
O texto
é unha unidade de comunicación
completa e perfecta que recolle a intención
comunicativa do
emisor
e enmárcase nunha determinada situación.
Todo texto correcto posúe 3 propiedades
textuais :
adecuación, coherencia e
cohesión.
ADECUACIÓN : é
a propiedade que se refire á adaptación
do texto á situación comunicativa en que se produce. O texto, daquela, debe
ser axeitado á intención do emisor e á situación en que se realiza a comunicación.
A COHERENCIA :
é a propiedade do texto que garante a trasmisión da información mediante a
organización dos enunciados arredor dunha mesma idea, de xeito que o texto teña
sentido completo. Un texto coherente posúe sentido completo e unidade temática,
amosa con orde as ideas principais e secundarias, e responde a unha intención
comunicativa e respeta a estrutura propia de cada tipo de texto.
A COHESIÓN :a cohesión textual é a propiedade mediante a cal se
relacionan os diversos elementos que
compoñen un texto. Conséguese
mediante dous mecanismos de cohesión :
- A RECORRENCIA DE PALABRAS : que consiste
na repetición das mesmas palabras
: - sinonimia, antonimia e hiperonimia - substitución pronominal e adverbial –
elipse (supresión dun elemento)
- OS MARCADORES OU
CONECTORES TEXTUAIS : - de orde (en primeiro lugar, a
seguir, para rema
tar,...) - aditivos para engadir ideas (ademais,
igualmente,...) - opositivos para
contrastar (pero, aínda
así,...) - etc. Tamén é importante a puntuación para separar as distintas
partes do texto.
USO
DO PUNTO E DA COMA
O PUNTO :
supón unha pausa no discurso. Despois dun punto sempre se empeza escribindo con
letra maiúscula. Pode haber . – punto e seguido (pecha oracións) – punto e á parte (pecha parágrafos) – punto final (pecha o texto)
A COMA : representa
unha pausa no discurso, máis breve que no caso do punto. Emprégase para separar
elementos dentro da oración.
USO DO PUNTO E COMA, DOS DOUS PUNTOS E DOS
PUNTOS SUSPENSIVOS
O PUNTO E COMA :
separa oracións cando xa dentro delas hai pausas marcadas con comas.
OS DOUS PUNTOS : -
diante dunha enumeración -
Para introducir unha aclaración ou un resumo do ex
posto
- Cando se fai unha cita textual - Despois do saúdo nas cartas
e documentos
OS PUNTOS SUSPENSIVOS : - ao
final dunha enumeración que queda incompleta - Cando se quere dei xar en suspenso o final dunha frase, ou cando
non é necesario rematala porque se sobreentende - Cando se quere expresar dúbida, inseguridade, temor - Cando se quere crear expectativa
antes dunha resposta.
USO
DA INTERROGACIÓN, DA EXCLAMACIÓN E DAS COMIÑAS
OS SIGNOS DE INTERROGACIÓN :
empréganse ó comezo e ó final das preguntas directas
OS SIGNOS DE EXCLAMACIÓN
: empréganse
ó comezo e ó final de frases con entoación exclamativa. Poden significar
sorpresa, temor, admiración, énfase, elevación do ton da voz...
AS COMIÑAS : - empréganse
para marcar citas textuais - úsanse
para salientar estranxeirismos, vulga- rismos ou expresións utilizadas en
sentido figurado - Os títulos que se
intercalan nun texto van entrecomiñados
BILINGÜISMO E DIGLOSIA
Nunha
sociedade con dúas linguas en contacto pódense dar dúas situacións: - Unha situación de bilingüismo, cando o uso das dúas linguas se leva a cabo en
condicións de igualdade. - Unha situación de diglosia, que é o noso caso, cando o uso de cada unha das linguas
está condicionado.
Neste
caso unha delas é considerada lingua de prestixio e cultura (o castelán) e a outra considerada
só válida para os contextos coloquiais e familiares (o galego). En Galicia a lingua habitual da maioría da poboación é o
galego, pero ademais a práctica totalidade dos galegos e galegas é
perfectamente capaz de dominar as dúas linguas presentes na sociedade, aínda
que o faga con diferentes niveis de destreza (hai quen entende as dúas linguas pero soamente se expresa nunha delas,
hai quen ten destreza oral
pero non domina a escrita,
etc).
NORMALIZACIÓN LINGÜÍSTICA
A normalización lingüísticas é o proceso
mediante o cal unha comunidade intenta devolver a súa lingua propia, en perigo,
a unha situación de normalidade, é dicir, que o seu uso sexa natural e
espontáneo en todos os contextos (orais e escritos, cultos e coloquiais,
públicos e privados)
INTERFERENCIAS
LINGÜÏSTICAS
A
interferencia lingüïstica é a
introdución incorrecta de elementos fonéticos, ortográficos, morfosintácticos
ou léxicos dunha lingua noutra coa que está en contacto, deturpando a súa norma
lingüística. As interferencias do
castelán no galego poden ser fonéticas
(non pronunciación do “n” en unha),
ortográficas (abogado por avogado), morfolóxicas
(a leite por o leite), léxicas
(calle por rúa), sintácticas (vou a
ir por
vou ir)
REXURDIMENTO : LÍRICA
A ORIXE DO
REXURDIMENTO : - en Europa (o Romanticismo acentúa o interese polas
culturas autóctonas) – en Galicia (grandes diferencias entre ricos e
pobres, axitacións política e crecente influencia do galeguismo)
ROSALÍA DE CASTRO (1837-1885)
Naceu en
Compostela, filla de fidalga e pai sacerdote. Pasa os seus primeiros anos cunha
tía paterna en Ordoño. Aos quince anos trasládase a vivir a Santiago coa súa
nai. Con dezanove anos trasládase a Madrid, onde casa con Manuel Murguía dous
anos despois. Morreu os 48 anos na casa da Matanza, en Padrón. É considerada a
figura máis representativa do Rexurdimento. Nos seus libros de poemas, Cantares
gallegos (1863), que é a obra que marca o inicio do Rexurdimento e Follas
novas (1880), defende a cultura e o pobo galegos e expresa os seus
sentimentos máis intimos, ao tempo que reivindica un lugar para a muller na literatura
e na sociedade. Os seus temas xiran arredor de tres grandes liñas temáticas
(costumista, cívico-patriótica e intimista). Tamén ten un relato breve
popular que se publicou despois da súa morte (Conto gallego, 1923).
PRINCIPAIS
TRAZOS LINGÜÍSTICOS : usa a fala popular
da zona que está entre Compostela e Padrón e na escrita aparecen trazos
dialectais deses lugares (seseo, gheada, plurais en ns) e tamén usa castelanismos
desa época.
PRINCIPAIS
RECURSOS ESTILÍSTICOS E MÉTRICOS : repetición,
paralelismos, anáforas e rimas asonantes. A métrica en “Follas Novas” fai uso
do arte maior; en “Cantares Gallegos” emprega o arte
menor.
MANUEL CURROS ENRÍQUEZ (1851-1908)
Naceu en Celanova, estudou dereito. En Madrid dedícase ao xornalismo. Volve a
Ourense e publica poemas, que se agrupan en “Aires da miña Terra”, nos
que critica ao clero e un un bispo denúnciao, pero sae absolto. Tamén escribe “O
Divino Sainete”. Morreu en Cuba e o trouxeron á Coruña. A súa temática xira
en torno a 3 temas :
-
LIÑA COSTUMISTA : era pouco frecuente
en Curros, os tres principais poemas son os que presentou para o Certame de
Ourense (Unha voda en Einibó, O gueiteiro de Penalta e a Virxe do Cristal).
-
LIÑA INTIMISTA : son composicións de carácter
familiar (pola morte ou nacemento dun fillo, pola morte da súa nai)
-
LIÑA SOCIAL : defende o progreso e a liberdade, trata de protexer
das inxustizas ó pobo e móstrase anticlerical, pero non irreverente coa doutrina
cristiá. Ataca á igrexa e as súas institucións e sobre todo a aqueles clérigos
de ideoloxía carlista, porque os considera intolerantes ou opresores.
PRINCIPAIS
TRAZOS LINGÜÍSTICOS : usa o galego
popular de Celanova (terminacións en –au, plural en –s das palabras
rematadas en –n, imperativos en –ai) e na escrita usa un léxico enxebre e
a depuración de castelanismos.
PRINCIPAIS
RECURSOS ESTILÍSTICOS E MÉTRICOS : usa comparacións,
paralelismos, anáforas. Usa rima consonante. Domina todas as formas estróficas
tradicionais (tercetiñas, redondilla, lira, etc.)
EDUARDO PONDAL (1835-1917)
Naceu en Ponteceso, Coruña. Estudou medicina en Santiago.
Durante esta época adícase á poesía e fixo amizade con Rosalía de castro ou Aurelio
Aguirre. Morre na Coruña. É considerado o poeta máis culto do Rexurdimento (tiña
unha sólida formación en cultura grecolatina e tamén fondos coñecementos
doutras literaturas). As súas obras son Queixumes dos pinos e Os
Eoas. As súas principais liñas temáticas son :
-
LIÑA CÍVICO-PATRIÓTICA : está baseada no celtismo, bardismo e helenismo. No celtismo,
fálanos da orixe celta do pobo galego e fai alusións a heroes celtas como
Breogán. Coñece moi ben a cultura helénica, invita á loita coa súa
poesía contra un inimigo común, que é “Todo aquel pobo que non valora ó galego”.
Considérase un bardo, trala lectura dun conto que non é real.
-
LIÑA LÍRICA : baséase na muller e na paisaxe de Bergantiños. Fala de cousas crueis,
duras e ásperas entorno á paisaxe. Hai dous tipos de mulleres : valentes,
que son ás que el valora, e as que non o son, e que non merecen ser valoradas
por seren débiles.
PRINCIPAIS
TRAZOS LINGÜÍSTICOS : usa moitos
cultismos e ningún vulgarismo e aparece frecuentemente o ditongo –ui- por –oi-
PRINCIPAIS
RECURSOS ESTILÍSTICOS E MÉTRICOS : usa o
hiperbato, o epíteto, a comparación e o símbolo e tamén usa o xogo de
adxectivación (duro-férreo-forte / doce-brando). Usa versos de arte menor
(quintillas, octavillas, romances, etc)
No hay comentarios:
Publicar un comentario